Régi vágyam teljesült tegnap: egyedül nézhettem meg egy kiállítást. Egyéni szervezésnek köszönhetően se teremőr, se emberek. Csak képek: sok, sok kép. „A megragadhatatlan maradás” című, legújabb Frankl Aliona kiállítás a Millenáris Piros-fekete Galériájában látható.
A tárlat furcsa, kacskaringós címét nem magyarázzák egyértelműen a képek: csak gondolatébresztőként nyújtanak segítséget. Félbe maradt szerelmes levél, angyalszárnyak, falevelek, különleges fények. Jobb esetben. Rosszabb esetben egészen absztrakt alakzatok, nehezen értelmezhető fénykompozíciók.A cím alapján tapogatózhatunk, aztán vagy sikerül kihámozni belőlük valamit vagy nem. A kiállítás legkülönlegesebb alkotásait középen találjuk: a fotóművész elveszettnek hitt családi fotóalbumok negatívjait tárja a látogatók elé. A képek egészen különös hangulatot árasztanak: balatoni móló, nyugágy, a Lánchíd, babakocsi, kerti ebéd. Mindez negatívokon olyan hatást kelt, mintha egy sosemvolt világot akarna megmutatni. Láthatatlan alakok és éles kontúrvonalak egyszerre bontakoznak ki a szemünk előtt.
Az arckifejezések elképzelése (is) fantáziánk dolga, csakúgy, mint a napszak, a színek megfejtése, amitől egészen egyedi élmény nézegetni őket.
A negatívokon girbegurba betűkkel írt, régi emlékkönyveket idéző, naiv sorok olvashatók. Kiegészítik az emlékfoszlányokat, előhívják a sajátjainkat? Talán..
A piros-fekete terem és a megvilágított fotók mégis színt csempésznek a sötét őszi délutánba és még az is eszembe jut, hogy vissza kellene jönnöm újra, hátha közelebb kerülök a „megragadhatatlanhoz”.
Frankl Aliona fotóművész, 1954-ben született Novocserkasszkban. 1980-ban végzett az ELTE angol-orosz szakán, 1987 óta kiállító fotográfus. 1990-től a MUOSZ, 1998 óta a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagja. 1998-ban a Budapest Galéria ösztöndíjával Bécsben fotózott. Korábbi fotósorozataiban (Kávéházak, Eltűnő Budapest, Mesterségek, Zsidó Budapest) olyan apró részleteket mutat meg, amelyek fölött a hétköznapi ember gyakran átsiklik. Képei dokumentálnak, a múlt elevenedik meg rajtuk.