Lesz itt minden, mint a vásárban, a heti színházi tippek között találunk sok-sok bűnt, majdnem ennyi bűnhődést, apácákat, direktorokat, és bacchnáns nőket is. Kellemes művelődést mindenkinek!
Hebrus
Artus Stúdió
koreográfus: Nagy Zoltán
Bemutató: december 3.
Hebrus, annak a folyónak a neve, ahol Orfeuszt széttépték a bacchánsnők. A koreográfiának ez a kezdőpontja, látjuk az áldozatot és a bűn elkövetőit. A darab erre a cselekményre koncentrál, a nők viszonyára a férfi princípiumhoz. A nők Orfeusz megölésével valójában egyszerre vállnak bűnössé és áldozattá, valójában ők azok, akik megjárják a poklot és onnan visszatérnek.
Szonya
Új Színház
rendező: Szabó Máté
Bemutató: december 3.
Dosztojevszkij. Bűn és bűnhődés. Ezúttal kicsit másképp. Más szemszögből. Miért?
"Részegesek". Nem csupán az alkoholizmust vizsgálja, hanem vetületeit is: családi képek, gyermeknevelés efféle környezetben stb." - írja Dosztojevszkij egy, az 1860-as évek kezdetén kelt levelében. Ki gondolná, hogy ezek a sorok a Bűn és bűnhődésre utalnak, hogy ez a mű eredetileg aktuális tárcaregénynek indult a pétervári nyomorról, az alkoholizmus által tönkretett családokról.
Árvapassió
BAKELIT
rendező: Bassola Richárd
Bemutató: december 4.
A József Attila 41 verséből és néhány töredékéből, valamint a költő életében lényeges szerepet játszó nők különféle szövegeiből szerkesztett színházi előadás: passiótörténet E szenvedés története a versekben tárgyiasul, s a művek nem csak a passió stációi, de egyszersmind a kínokkal terhes létezés megváltó értelmét és alakját is jelentik - ha egyáltalán van ilyen.
A Betlehembe vezető út
Mesebolt Bábszínház
rendező: Csató Kata
Bemutató: december 4.
A Betlehembe vezető úton az első lépéseket akkor tette meg az Ember és az Asszony, amikor a Világ teremtésekor megszülettek. A történetek hosszú során át Ördögök és Angyalok, a sötétség és a fény lényei harcolnak az emberi lélekért. A karácsonyi történetet már sokan és sokféleképpen elmesélték. A mi történetünkben az Ember és az Asszony végigjárja, átéli az utat a világ teremtésétől kezdve a Betlehemi istálló csodálatos éjszakájáig, ahol felragyog számukra a vigasztaló fény.
Cosi fan tutte
Művészetek Palotája
rendező: Nicholas Hytner
Bemutató: december 4.
A Fischer Iván-vezényelte előadás - a 2006-os Glyndebourne-i Fesztivál világjáró produkciója - olyan énekeseket vonultat fel, mint a német Juliane Banse és Anke Vondung, a görög Tassis Christoyannis, a finn Topi Lehtipuu vagy a brit Claire Ormshaw és William Shimell, akiket Glyndebourne-től Salzburgig, a BBC Promstól a Théâtre des Champs-Élysées-ig vagy a Bastille Operáig, Zürichtől Madridig és Chicagóig ünnepelnek. A Cosi fan' tutte igazi főszereplője a zenekar - esetünkben a nemzetközi élvonalba tartozó Budapesti Fesztiválzenekar.
EllenSúlyTalan
Artus Stúdió
rendező: Gál Eszter
Bemutató: december 4.
Sokat és mélyen foglalkozom kontakt improvizációval és lenyűgöznek a formában rejlő dimenziók. Egy-egy adott feladat vagy fizikális szituáció örvényeket indít el bennem. A táncosokat figyelve képek tolulnak felém, mikor a két test teljesen egymásra utalva mozdul belemerülve a fizikális párbeszédbe. Az életet szinte teljességben leképező táncok mondanivalóval szolgáltatnak és kísérletre hívnak.
EQUUS
Szabadkai Népszínház Magyar Társulata
rendező: Hernyák György
Bemutató: december 4.
Beroggyan a térd, az eszme, a hit plakátra van festve, kitalálni kitalálsz, de kívül sincs semmi, ólommadár röpte, ez marad csak, ennyi. Vég, vág, szúr, rág, símul, idomul, kasul-keresztül, a világ tetején már senki sem ül!
Magamra maradsz, ha csökönyösen kitartsz. A világ ürül és ürülék, szajkózza önmagát, a nyugat keletre hat át: fogyasztunk ám serényen, vagy akár szerényen, senki már észbe nem vesz kapát, kaszát (itt a rímre lehetőség, de köt morál s művészi felelősség), mert mindenki túlszárnyalja önmagát. De hogyha esik, szakad a gát és kilóg az el-elliluló lóláb.
Matrushka
Millenáris
rendező: Carlos Rodero
Bemutató: december 4.
A Matrushka a színházi dramaturgia és a tánc formanyelvének ötvözésével a nőiség problematikáját járja körül. Három kiváló táncos mutatja meg nekünk a Nőt, aki elmerül saját identitásának keresésében, miközben egyénisége szétszakad. Ennek a belső odüsszeiának a különböző stációi töredékszerűen jelenítődnek meg, amelyet gyakran a humor ellenpontoz - friss és spontán jelleget kölcsönözve a történéseknek.
Puszta formalitás
Spinoza - Ház
színpadra alkalmazta: Fogarasi Gergely
Bemutató: december 4.
Az éjszaka kellős közepén mezítláb és bőrig ázva bevisznek egy embert a rendőrőrsre. Még nem tudják ki ő, még ő sem tudja, miért van itt... Az amnéziában szenvedő nagy írónak, Onoff-nak az írásai iránt rajongó rendőrkapitány óvatos kérdései mellett kell tisztáznia magát a gyilkosság vádja alól. Aki szereti a feszültséggel, utalásokkal, sűrű mondanivalóval telt dialógusokat, nem fog csalódni.
Apácák
Hevesi Sándor Színház
rendező: Tóth András
Bemutató: december 5.
Mialatt a nővérek öt fős csoportja átruccan bingózni a szomszédos Mária dombra, az 52 otthon maradt apáca bevacsorázik Júlia nővér mérgező főztjéből. A megmaradt apácákra vár a feladat, hogy eltemessék a megboldogult lányokat. Képeslapokat gyártanak, és a befolyt pénzből eltemetnek 48 nővért az 52-ből. A maradék 4 apácát pedig fagyasztóládába teszik. Az ő temetésükhöz szükséges összeget egy jótékonysági rendezvény bevételéből kívánják fedezni, ezért egy show-t szerveznek a zárda ebédlőjében.
SKULÓ (macska, whisky, vérfürdő)
IBS Színpad
rendező: Kathy Zsolt
Bemutató: december 5.
Volt egyszer egy macska. Elgázolták. Aztán visszatolattak, megdobálták egy csomó kővel, ugráltak a hasán és keksszel etették. Meghalt. Lehet, hogy nem a keksz végzett vele, de az is biztos, hogy nem Marx. A megtorlás szükségszerű. így hát hazatér szülőfalujába az ír szabadsághős és csakhamar szakadár terroristák, gyászoló macskagazdik és félszemű tehenek keresik egymást és az igazságot, bokáig gázolva vérben és érvényes célpontokban.
Csigalétra
Játékszín
rendező: Schwechtje Mihály
Bemutató: december 6.
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy csigalány, úgy hívták, hogy Amálka. Amálka (Gubás Gabi) útnak indul, hogy megmentse a királyfit, aki egy talált mesekönyv lapjain rendíthetetlen küzdelmet folytat a sárkánnyal. A vándorúton társául szegődik Gedeon az öreg létra (Pálfy Zsolt). Elindultak ők ketten, hogy megmentsék a királyfit a gonosz sárkány karmai közül. Kettejük vidám vándorlásáról szól a történet.
Leonce és Léna
Nemzeti Színház
rendező: Funk Iván
Bemutató: december 6.
Leonce herceg úgy van az élettel, mint az ismeretlen szeretővel. Arcát nem ismeri, csak sötétben szerette. Leonce az unalom határán áll. Léna hercegnő úgy van az élettel, mint egy jól nevelt szűz az ezredik regény után. Eszét veszti, ha róla fantáziál. Várja a herceget, lehetőleg lovon. Ezt a két embert egymásnak szánja két birodalom, s ők - nem ismerve egymást - kötelezettségük elől, ábrándjaikba burkolózva elfutnak hazulról
Az őrült naplója
BAKELIT
rendező: Osztás Anett
Bemutató: december 6.
Pszichorealista utazás Porpriscsin, címzetes tanácsos koponyája körül, avagy: Hogyan válhat valaki Spanyolország királyává. Egy őrület stációi szegényszínház és monodráma origójában.
Dívák és direktorok (Az énekesnő, A színigazgató)
Művészetek Palotája
rendező: Tóth János
Bemutató: december 7.
Joseph Haydn (1732-1809) 30 éven keresztül volt a magyar Esterházy család karmestere és zeneszerzője, s a hercegi udvar kis operaháza részére operákat is komponált. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) operáit Bécs és Prága színházai mutatták be. Mindketten kiválóan ismerték a színházi világot: a tehetséges, ám hiú és gyakran kicsinyesen irigy énekesnőket, az úrhatnám színházigazgatókat és a körülöttük felbukkanó jellegzetes figurákat.