Magyarországi börtönökbe, a Velencei-tó partjára vagy a művész gyermekkorába kalauzol el a Féner Tamás elmúlt tíz évben készült fotóiból válogató, Potpourri címmel péntektől látható kiállítás a budapesti Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Házban.
"Az elmúlt tíz évben elég érdekesen alakult a szakmai életem, sok mindenbe belekezdtem. Nemrég múltam 70 éves, ha így nézzük, a kiállítás azt mutatja be, mi fért bele az életembe 60 és 70 között" - számolt be a több sorozatot felvonultató tárlat koncepciójáról Féner Tamás. A több mint száz fényképből álló kiállítás március 8-ig tekinthető meg a Mai Manó Házban.A fotóművész szociológiai érdeklődése az elmúlt évtizedben sem csökkent, erről tanúskodik a hazai börtönviszonyokról készített nagy sorozata. "Felbosszantottam magamat azon, hogy mindenki fecseg össze-vissza a kábítószeresek büntethetőségéről, de azoknak, akik erről beszéltek, fogalmuk sem volt, mi történik a börtönökben. A fiatalok nagy része vagy elszívott már egy füves cigit, vagy eljátszott a gondolattal, de ha börtönbe zárnák őket, nagy eséllyel hivatásos bűnözőt nevelnének belőlük. Ez a sorozat belülről mutatja be a börtönöket" - idézte fel a művész a sorozat elkészítésének körülményeit.
Mint Féner Tamás elmondta, a kiállításon az utóbbi időszakban fotózott portréiból is látható egy válogatás: "mindig sokat portréztam, olyan képeket szerettem csinálni, amelyeken megmutathattam, én milyennek látom a fotózott személyt; ez sokkal jobban izgat, mint hogy milyen ember valójában. Ebből a hosszú sorozatból negyven képet válogattunk ki, túlnyomórészt képzőművészek portréit".
"A kő, melyet az építők megvetettek, szegletkővé lett című sorozat a saját gyerekkoromról, annak helyszíneiről szól" - tért ki személyes hangvételű képeire Féner Tamás. Hozzátette: "itt próbálkoztam azzal életemben először, hogy a fotót és a szöveget egyfajta kapcsolatba hozzam, szövegszerűen továbbgondoltam a képeket. Proust híres regényében van egy sokat idézett passzus, amely arról szól, hogy az elbeszélőnek az anyja süteményének ízéről eszébe jut a gyerekkora és az emlékek képek formájában jelennek meg. Ezt próbáltam én is rögzíteni".
Külön sorozat mutatja a művész nyaralója körül elterülő Velencei-tó nyújtotta tájélményt, míg a Csokonai sírfeliratát idéző, Árkádiában éltem én is című sorozata Féner Tamás elmondása szerint a művész barátainak munkáival történő áthallásokat mutatja be.
Mint Féner Tamás elmondta, életében két alkalommal fényképezett aktot, egyik alkalommal 1972-ben. "A modell négy éve került elő és én először megijedtem, hogy talán le akarja tiltani a képét, életem egyik legtöbbet publikált fotóját. Kiderült azonban, hogy ötven felé is szeretne egy sorozatot magáról. A kiállításon emellé odakerült az 1972-es kép is" - számolt be a kiállított aktfotók történetéről a művész.