SzépRóza monológjai és A park bemutatója a Nemzetiben, szebeni Lulu és szentpétervári Lear továbbá „Nem Hamlet”, Ascher Tamás újabb „képeskönyve” Tom Waits-szel, nem csak „jógyerekeknek”, nem utolsó sorban pedig Marx tőke-meséi és az orosz Addams Family a Budapesti Tavaszi Fesztivál színházi kínálatában. Talán a kikelet ellenére még nem kelt el minden jegy!
Munkamódszeréhez híven a 2002-ben alapított Rimini Protokoll tagjai Marx „A tőke. A politikai gazdaságtan kritikája” című művének első kötetét helyezi vizsgálódása középpontjába úgy, hogy a könyv feldolgozásához a „hétköznapok szakértőit” kérte fel. Vagyis több száz „átlagember” nem is olyan átlagos történetei közül „castingolták” ki azt a nyolcat, amely végül a két órás dokumentum-színház és rögzített performansz alapját képezte. Daniel Wetzel, Helgard Haug und Stefan Kaegi életrajzi forgácsokkal mutatja be a mű hatását, és többek között felvonultatja az egykori NDK Gazdaságtörténeti Intézetének utolsó igazgatóját, bemutat egy a Szovjetunióból Németországba disszidált filmrendezőt, de egy vak hanglemezgyűjtőt is.Az alkotók által közösen alakított dramaturgia hol ironikus, hol nosztalgikus, hol abszurd, hol pedig elgondolkodtatóan komoly részletekkel szemlélteti a marxi „elmélet” és „gyakorlat” viszonyát az egyes emberek életén keresztül.
A 2007-es mülheimi kortárs drámaversenyen ez a mű bizonyult az évad legjobbjának, még ha felfogásával heves vitákat váltott is ki a szövegszínház határairól és a szerzőiség kérdéséről.
A független német társulat, amely a 2006-os vendégjátéka után most másodszor jár Budapesten, minden projektjével a „teatr(e)alitás” határait kutatja: a „bekeretezett” fikció autentikusságát igyekszik a néző elé tárni, így léptetve ki a befogadót a hagyományos szemlélődő szerepből; felfogásával, kísérletező kedvével igazi ínyecség a Budapesti Tavaszi Fezstivál Színázi programjában.
Szintúgy érdekes színfoltja a budapesti tavaszodásnak a világszerte elismert szentpétervári bohócszínház. A populáris bohózatot és a kortárs orosz pantomimot keverő Licedei Színház gyökerei a commedia dell’arte-hez nyúlnak vissza. Az emberséget sugárzó Szemianyuki a szórakoztatás eszközeivel utasítja el az ürességet és a félelmet. Krétafehér arcú, kócos bohóccsalád bizonyítja a színpadon, hogy nem szabad beletörődnünk az élet egyhangúságába, banalitásába, mert nem maradhatunk magunkra.
A szavak helyét a plasztikus testmozgás és mimika, a zenei aláfestés és a puszta kifejezőerő veszi át. „Nevetés és sírás, öröm és bánat, jó és gonosz – ezek a Licedej művészetében megjelenő egyszerű érzelmek és igazságok, amelyeket mindenki gond nélkül megérthet, bárhonnan érkezzék is.” – ígéri a Fesztivál honlapja – így biztosan megéri megnézni egyszer az orosz Addams Familyt is. Hát mikor máskor, ha nem most?
Marx: A tőke. I. kötet - A Düsseldorfer Schauspielhaus és a Rimini Protokoll vendégjátéka
Koncepció és rendezés: Helgard Haug és Daniel Wetzel - német nyelven, magyar felirattal
Nemzeti Színház, 2009 március 23., 24., 19:00; 2 óra szünet nélkül
Szemianyuki – Addams family orosz módra: komikus portré egy zizi családról
A szentpétervári Teatr Licedei vendégjátéka
Rendezés: Borisz Petrusanszkij
Szereplők: Olga Jeliszejeva, Alekszandr Guszárov, Marina Mahajeva; Kaszjan Rivkin, Jelena Szadkova, Julja Szergejeva
Thália Színház, 2009 március 26., 27., 28. 29., 19:00
További infó: http://www.btf.hu/btf2009/?k=szinhaz