Dyga Zsombor első nagyjátékfilmje hét évvel ezelőtt nem várt sikereket hozott a rendezőnek. A Tesó lakótelepi románca bizonyos tekintetben kultfilm lett, amit 2005-ben a Kész cirkusz követett. A 35 éves rendező most a 41. Magyar Filmszemlén egy nálunk kevés hagyománnyal rendelkező műfajjal jelentkezik. A Köntörfalak forgatása ugyan már messze van - hiszen Dyga Zsombor épp Utolér című thrillerének utómunkáit végzi -, de a kamaradarab sajtóvetítésén eszünkbe sem jutott köntörfalazni.
A film elég hosszú ideig készült, ha jól olvastam azért is, mert nem volt egyértelmű, közönségfilm, vagy szerzői film készül-e. Mi lett végül belőle?A Köntörfalak intim mozi, szerzői film: a történet kizárólag a három főszereplő dialógusaiból építkezik, egy térben játszódik, nincs időugrás. Az ő verbális és érzelmi csatájuk, és annak dinamikája került mikroszkóp alá. A film hatása a nüanszok és a részletek közötti egyensúlyon múlik, illetve ezek működőképességén.
Alapjában véve antifilmről van szó; az én fejemben tulajdonképp még kísérleti filmként indult, hiszen nincs benne erős cselekmény, viszont annál feszesebb az érzelmi macska-egér játék, amit a dialógok életre keltenek. Ezt tudva, Marosi Gabi operatőrrel és Hujber Balázs díszlettervezővel igyekeztünk ezt ellensúlyozni, nem magukra hagyni az erősen egymásra utalt színészeket. Amikor hozzáfogtam, azt gondoltam, hogy egy nagyon szűk rétegfilm lesz belőle. Most azonban úgy érzékelem, hogy sokkal több néző képes befogadni, mint amire gondoltam, de persze ez nem jelenti, hogy mozis értelemben vett közönségfilm született.
Fontos ez egyáltalán, főleg a Tesó sikerének fényében?
Természetesen nagyon fontos hogy a film minél több emberhez eljusson. Az is fontos, hogy szeressék, de mindez kb. az utómunka legvégén merül fel először, amikor kész a film. Addig egész másról szól a dolog. A csinálás, ne adj isten az alkotás az, ami igazán számít. Fontos, hogy mekkora élmény volt megírni a könyvet, a végeláthatatlan próbák a színészekkel, a kudarcok büdzsével, annak az iróniája, hogy éppen akkor nyúlt le értem Major Pisti producer, amikor már feladtam az egész ötletet, és hogy végül egy tökéletes 15 napos forgatást prezentáltunk. De először meg kell csinálni valamit, aztán jöhet a jövő latolgatása.
Most, a bemutató előtt, milyennek látod?
Az érem egyik oldala az, ha érzem, hogy valami úgy sikerült, ahogyan szerettem volna. A másik, hogy erre hogyan reagál az éppen aktuális közönség. Most úgy érzem, hogy a Köntörfalak mindkét oldalon szépen csillog. Nagyon büszke vagyok rá.
Elek Feri mondta, hogy extrém hosszú ideig tartott a próbafolyamat.
A próbafolyamat maga másfél év volt ugyan, de ez nem jelentett extrém intenzív munkát. Éltem, dolgoztam, vonultam producertől producerig, ezzel párhuzamosan hol a Katonában, hol a Nemzetiben gyűrtük egymást a színészekkel. Mindenki élvezte azt, hogy van energia olyan dolgokra is, amikre máskor nem lehet időt fordítani. Ez a rendhagyó próbafolyamat nagyon-nagyon sokat segített a forgatáson, és azt hiszem, hogy a film is ettől lett ennyire érett.
Az angol idézettel az elején már a külföldi bemutatkozás felé kacsintasz?
Az idézet a forgatókönyv megírásakor került a nyitó oldalra, és ezzel együtt érzem teljesnek a filmet. Felmerült a magyarra fordításának kérdése, de úgy éreztem, hogy ez így hiteles, és a fordítás összetörné, elcsúfítaná. Pont úgy ragaszkodtam hozzá, mint a főcím zenéhez. Major Pisti igazi producerként megértette és megérezte, hogy annak a zenének ott a helye. Soha nem volt még ilyen élményem. Emiatt épes volt elintézni, és kifizetni – az alacsony költségvetéshez képest – elképesztően sok pénzt. Azt hiszem, ezért sokan irigyelhetnek, ritka dolog nagyon.
Mennyire szólhat bele más a munkádba?
Azt hiszem, nagyon odafigyelek arra, hogy kivel dolgozom együtt és milyen atmoszférát teremtek magam körül. Ezeknek az embereknek a tanácsait szívesen meg is fogadom, adok a véleményükre. Csak azokban a kérdésekben vagyok tántoríthatatlan, amit a gyomrom diktál.
Bár a Köntörfalak most kerül a mozikba, már máson dolgozol; erről mit tudhatunk?
Az új filmem címe Utolér. Egy nagyon szigorú értelemben vett dráma lesz, valójában thriller. Ötven éjszakán át forgattuk Miskolcon, most kezdjük vágni. A történet egy baleset körülményeit és következményeit vizsgálja három párhuzamos szálon; a sorsszerűség, a feloldás és a bosszú lehetőségein keresztül.
Tíz éve kezdtem filmezni, ez a negyedik nagyjátékfilmem, és most először rendes pénzből csináltam egy eposzt, ahogy kell. Hat éve írtuk Lovas Balázzsal az első könyvet, és most végre leforgathattunk egy 7.6-os verziót. Ide jutottam, szóval most ez a legfontosabb dolog az életemben. A külföldi szereplők mellett (pl. Andy Hefler) Ónodi Eszter, Bartsch Kata és Seress Zoltán játsszák a főszerepet, a filmet a Köntörfalak operatőre, Marosi Gábor fényképezte, Hujber Balázs felelős a látványért, Lovas Balázs írta a forgatókönyvet és Tóth Péter Miklós a producere.
A Filmszemle mennyire kiemelt esemény az életedben?
Több mint egy évtizede járok Filmszemlére, és nagyon örülök, hogy körülbelül három nap alatt meg lehet nézni az adott évben elkészült összes filmet. Általában meg is nézem mindet. Szeretek ott először látni egy Biztosítást, egy Hukklét, egy Aftát, vagy egy Nyomozót.
Köntörfalak
- (filmdráma) - 81’
R/F: Dyga Zsombor
Z: The Uptown Felaz
FSZ: Elek Ferenc, Rába Roland, Tompos Kátya
2010. február 11-től a mozikban!
Ajánló itt!