Nicolas Hayek megtette azt, ami keveseknek sikerült. Elég volt egy jó ötlet, az olcsó alapanyag, és máris milliókat kaszált óráival.
Nicolas G. Hayek, aki a Swatch csoport társalapítója és igazgatója, hétfőn lett rosszul bieli irodájában. A 82 éves, libanoni származású üzletembernek leállt a szíve.Hayek 1928-ban született Beirutban, édesanyja libanoni, édesapja libanoni-amerikai származású, mégis Svájcban csinált karriert. Ő lett talán az egyik legismertebb svájci üzletember, és az egyik legnagyobb órabirodalom feje is, amivel 2007-ben bekerült a 300 leggazdagabb ember közé.
Pedig az ötlet, amivel gyakorlatilag megmentette a svájci óraipart, rendkívül egyszerű volt. Az 1970-es években a svájci óraipar épp a legmélyebb válságát élte. A japánok feljövőben voltak a Seiko-val, és egyre elterjedtebbé és divatosabbá váltak a digitális órák is. Svájc erre a Swatch órákkal válaszolt.
Az eredeti elképzelés szerint csak egy egyszerű órát akartak, amelyik olcsó, könnyű, ugyanakkor kiváló minőségű is, így alkották meg az első modelljüket, amelybe a szokásos 91 alkatrész helyett csak 51 került. Persze a gyártók tisztában voltak azzal, hogy nem elég csupán egy jó órát kínálni, hanem fel kell építeni egy teljesen új, fiatalos, divatos, vidám márkát is ahhoz, hogy sikeresek legyenek. És ez sikerült is: a Swatch rövid idő alatt a legkelendőbb óramárkává vált.
Ez első órát 1983-ban dobták piacra, és nem bíztak semmit a véletlenre. Az alacsony előállítási költség miatt adhatták olcsón, a műanyag alapanyag pedig lehetővé tette, hogy sokféle színben árulják, a fiatalok pedig vették, mint a cukrot. Ki ne szeretne minden nap más színű órában iskolába menni?
A Swatch, amely márkanév egyébként a Swiss Watch, vagyis svájci óra szavak összemosásából született, nem hagyta leülni a forgalmat. Megalkottak öt termékcsaládot, hogy mindenki kedvére válogathasson: az Originals-t, az Irony-t, a Skinny-t, a Beat-et és a Bijoux-t, így már most szinte lehetetlen számba venni az összes eddig megjelent terméket.
Számtalan híres művésszel, tervezővel dolgoztak együtt, és sok olyan limitált szériás darabot dobtak piacra, amely évekkel később is hisztériát vált ki a gyűjtőkből. Tervezett órát Keith Haring, Mimmo Paladino olasz szobrász, és dolgoztak együtt a Coca Colával is.
Egyik legendás órájuk, ami főleg az underground körökben terjedt el, 1987-ben került piacra. Ez volt az X-Rated, amin egy nagy fekete X jelöli viselője választott életmódját, azaz a straight edge-et. Sokan a mai napig keresik a modellt, és nagy becsben tartják.
Most négy tervezővel dolgoznak együtt: Manish Arorával, Ivan Navarroval, Cassette Playa-val és Enki Bilallal.
A cég emellett rengeteg sportesemény hivatalos szponzora, támogatnak snowboardosokat, síelőket, röplabdázókat és BMX-eseket is. Minden nagyobb sporteseményre adnak ki órát, nem csoda, ha valaki ellenállhatatlan késztetést érez arra, hogy összegyűjtse az összeset.
A márka pedig még mindig nem fogyott ki az új ötletekből. A Swatch Access órákban elhelyezett chipekkel gyakorlatilag a karunkon hordhatjuk a belépőjegyeinket, akárhol járunk a világban, a Swatch Snowpass termékcsalád pedig síbérletként is funkcionál.
Nicolas Hayek tehát egy működő, fejlődő órabirodalmat hagyott a világra örökségül, amelynek történetével már most köteteket lehet megtölteni.