Hamarosan a Kodachrome diafilmek kidolgozása is végleg befejeződik - közölte az a Kansas állambeli fotólabor, amely a világon utolsóként még elfogadja a 2009 óta már nem forgalmazott rolnikat.
Az 1956-ban Parsonsban alapított fotólaborhoz az utóbbi hetekben kidolgozásra váró filmek tömkelege érkezett, miután a kisvárosi üzlet tulajdonosai bejelentették, hogy az év elejétől már ők sem fogadják el az amatőr fényképezést forradalmasító, 1935-ben piacra dobott diapozitívokat.A színes fényképezés az amerikai Eastman Kodak Kodachrome néven forgalmazott fordítós filmjeivel (diapozitív) vált a tömegek számára is elérhető hobbivá. A diafilmek rendkívüli színhűsége és felbontása, illetve tartóssága miatt a hivatásos fotósok sokáig a digitális fényképezés helyett is előszeretettel használták. A digitális képek (és hang és mozgóképanyagok) ráadásul idővel eltűnnek a hordozókról, a diák és negatívok viszont valószínűleg korlátlan ideig őrzik képeinket.
A dia másik csodálatos tulajdonsága az volt, hogy egy egyszerű készülékkel otthon a falra, vagy vászonra lehetett vetíteni a képeket, olyan elképesztő minőségben, amire a mai plazmatévék és projektorok valószínűleg sosem lesznek képesek. A diának és a negatívnak nincs úgynevezett felbontása, kristályok milliárdjaiból áll, ha túl közel megyünk a vetített képhez legfeljebb szemcséket láttunk, nem pixeleket. A minőség megegyezett az igazi moziban látható kép minőségével.
A Kodachrome népszerűsége az 1960-as, 70-es években volt a legnagyobb, amíg el nem terjedtek az olcsón és egyszerűen kidolgozható színes negatívok. A Kodachrome élénk, kicsit aranyba hajló színvilága pedig nem csak egy technológiát, de egy életérzést is jelentett, a hippi kultúra, a flower-power szinte az egész világon Kodak diákra dokumentálódott. A Kodachrome jelentőségét mi is fejezhetné ki jobban, mint Paul Simon róla szóló dala?
"Kodachrome
They give us those nice bright colors
They give us the greens of summers
Makes you think all the world's a sunny day, Oh yeah
I got a Nikon camera
I love to take a photograph
So mama don't take my Kodachrome away"
A Kodak az utolsó Kodachrome-tekercset a National Geographic fényképészének Steve McCurry-nek adta, amikor 2009-ben bejelentette, hogy végleg felhagy a filmfelvevő- és fényképezőgépekhez való fordítós filmek gyártásával. McCurry az utolsó tekercsre Robert DeNiróról készítette el ezt a képet:
A Parsonsban lévő üzlet az utolsó abból a 25 laborból, amely a forgalmazás beszüntetése óta még foglalkozott a Kodachrome kidolgozásával.
A tulajdonosok eredetileg január elsejével tervezték, hogy már ők sem fogadják el a diákat, azonban a hír hallatára a heti 20-30 rolni helyett az utolsó héten volt olyan nap, hogy 750 tekercs érkezett kidolgozásra - mondta Grant Steinle üzlettulajdonos.
Egy arkansasi útépítő munkás - aki rendszeresen vonatokat fotózott - a minap 1580 tekercset vett át - magyarázta Steinle, hozzátéve, hogy a kidolgozásért 15 798 dollárt (3,4 millió forintot) fizetett.
A rendkívüli érdeklődés, azaz a világ minden tájáról, Kínától Ausztrálián át szinte mindenhonnan érkező kidolgozásra váró filmek miatt a végső határidőt néhány nappal még meghosszabbították - adta hírül a Kansas City Star című helyi lap.
És végül egy kuriózum: a Kodachrome-ot kipróbálták mozgóképhez is. Íme egy teszt 1922-ből: