Tizenöt évnyi bizonytalanság után, az Észak-Karolina partjainál megtalált hajóroncsról megerősítették, hogy a hírhedt XVIII. századi kalóz, Feketeszakáll hajója volt.
Az Anna királyné bosszúja (Queen Anne's Revenge) névre keresztelt hajó 1718-ban feneklett meg egy homokzátonyon Beaufort közelében, kilenc évvel a város alapítása után. Feketeszakáll és legénysége elhagyta a hajót, és életben maradt.
Mostanáig az észak-karolinai kulturális minisztérium szakemberei hangsúlyozták, hogy az 1995-ben felfedezett roncsról „úgy hiszik”, az Anna királyné bosszúja lehet. Most a bizonyítékok átfogó vizsgálata után ugyanezek a szakemberek már biztosak benne, hogy a roncs azon hajó, melyet a történelem egyik legvadabb és legszínesebb kalóza parancsnokolt.
A kutatók két okból bizonyosak magukban - mondja Claire Aubel, az észak-karolinai tengerészeti múzeumok szakembere. A roncs puszta mérete, és a számos fegyver, melyre a törmelékek között bukkantak. Az Anna királyné bosszúja hajón kívül nem tudtak még egy ekkora méretű járműről a régióban, és a kalózhajónak alapos fegyverzettel is kellett rendelkeznie.
Feketeszakáll mindössze néhány év alatt érdemelte ki hírhedt halhatatlanságát, mely alatt a Karib-tengeren és Amerika partjai mentén ügyködött egészen addig, mígnem 1718-ban az észak-karolinai Pamlico Soundnál brit hajókkal megütközve életét vesztette. Egyes történészek azon morfondíroznak, hogy a kalóz szándékosan vezette hajóját a zátonynak, így a legértékesebb zsákmányt megtarthatta magának.
Ez a zsákmány pedig egészen az ásatások 1997-es megkezdése óta segített a kutatóknak a roncsot összekapcsolni Feketeszakállal. A főbb felfedezett tárgyak a következőket ölelik fel.
Patikasúlyok, apró liliomokkal díszítve, melyek a XVIII. századi Franciaország királyi szimbólumai. Az Anna királyné bosszúja valójában egy korábbi francia hajó, a Le Concorde, melyet Feketeszakáll 1717-ben fogott el. A hajó orvosát arra kényszerítette, hogy csatlakozzon legénységéhez, akinek akkoriban valószínűleg lehettek ilyen patikamérlegei. A zsákmányból előkerült kisebb mennyiségű arany is sörétek közül. A régészek úgy hiszik, egy francia matróz rejthette el az aranyat egy hordó sörétben. Emellett egy 1705-ben keltezett harang is előkerült.
A hajó azonosságának cáfolata inkább a tudományos vizsgálódás szigorú pontosságának elismerése, mintsem bármely súlyosabb kétség eredménye volt – mondja Erik Goldstein, virginiai szakember. A roncson dolgozó régészek mindig biztosak voltak annak azonosságában. Goldstein szerint az állami szakemberek „csak a biztonságra játszottak. Egy ásatás kezdeti fázisában, míg nem találunk olyasmit, mint egy hajóharang, amelyen szerepel a hajó neve, beletelik kis időbe, mire minden részt összerakunk, és bizonyítékot gyűjtünk. Felelős viselkedés volt ezektől a szakemberektől.”
Forrás: Hirado.hu