Két és fél millióra becsülik a menelültek számát, akik a polgárháború miatt hagyták el Szíriát. Köztük van Rabi Kivan festőművész is, aki egy szerény bejrúti lakásban dolgozik legújabb művein.
Technikájára érezhetően hatással voltak az összecsapások: gyors mozdulatok pillepalackokkal és hirtelen ecsetkezelés.A Szíria déli részén található Szveidából kellett elmenekülnie. A Daraatól 50 kilométerre fekvő településen 2011-ben kezdődtek az Aszad elleni tüntetések.
- Egyértelműen hatással vannak az események rám. Korábban szociális vagy lelki problémák, személyes ügyek ihlettek meg. Ma már sokkal specifikusabb, egyértelmű kapcsolat van a munkáim és az események között. A háború hatása az emberekre és a térségre, vagyis az egész szituáció foglalkoztat, amiben mindannyian élünk – mondta Rabi Kivan.
Fadi el-Hamvi Damaszkuszból menekült Bejrútba. Még mindig nagyon elevenek az emlékei a feszültséggel teli hosszú éjszakáknak, amiket a szíriai fővárosban lévő műtermében töltött.
- Most biztonságos helyen csinálhatom azt, amit szeretek, festhetek, olvashatok, írhatok. De közben képtelenség elvonatkoztatni attól, hogy emberek máshol meghalnak. Tehetetlen helyzet, hogy az ember itt van a közelben, mégsem tud csinálni semmit – magyarázta Fadi el-Hamvi.
A szíriai Raghad Mardini a művészetek megszállottja, szintén a libanoni fővárosban él. 2012-ben alapította meg az ARA nevű művésztelepet Alejban. Ez egy kis város a libanoni hegyekben. Célja, hogy a szíriai kortárs művészek biztonságos helyen alkothassanak.
- Amikor megérkeznek Szíriából, nagyon kimerültek és levertek. A depresszió miatt nem látnak kiutat. Az elszakítottság, a félelem és a fájdalom összeköt mindannyiunkat – mondta Raghad Mardini.
Szami Daud egy szíriai kritikus és galériaigazgató, aki Kurdisztán iraki részén él. Meghívást kapott több libanoni egyetemtől is, hogy tartson kurzusokat a háborús témákról és azok kifejezési módjairól. Jelenleg az aleji művésztelepen tartózkodik. Hisz benne, hogy a szíriai művészeknek fontos szerepük lesz az ország jövőjének alakításában.
- A hosszan tartó politikai feszültség erőszakot gerjesztett Szíriában, ijesztő mértékű brutalitással. Az erőszak mindennapossá vált. Amikor ez bekövetkezik, az a társadalmi berendezkedés visszaesése is egy primitív szintre, mint egy barbár társadalomban – mondja Szami Daud.
- A művészet minden formája képes a társadalom védelmére kelni. A fotográfia, a szobrászat, a költészet, a zene, minden művészeti ág el tudja vetni a magasabb szintű társadalmi berendezkedés magját, ami újraépíti a civilizációt – magyarázza Szami Daud.
Sok művész számára ellentmondásos a háború és a kreativitás viszonya. A közel-keleti, az európai és az amerikai galériákban is egyre nagyobb az érdeklődés a szíriai művészek alkotásai iránt.
Forrás: Euronews