Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
2025. május 9. – Gergely

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A zene odaát van

A zene odaát van

Kenéz László a szerző friss bejegyzései 2008. 04. 16.
Hagymaszag a mennyországban
2011-03-16 10:09:00

Bent valaki feszült figyelemmel tekergette a mobil kamera irányítókarját. A képernyőn egymás után jelentek

Halálugrás a szakadékba
2009-03-01 07:12:00

Mindenki csak egy lépésre áll az akusztikus szeretők, borok, szivarok és egyéb tudatmódosítók kiegészítő

A hárem fura ura
2009-02-22 07:11:00

Hogyan is festhet egy hárem őre? Legalább egyszerre két nézőpontból kell látnunk: egyrészt a hárem női

Eltűnt mesterek
2009-02-13 07:01:00

A szemünk és a fülünk között anatómiailag néhány centi a távolság, érzéki értelemben a látást és a

további bejegyzések a szerzőtől »

Ha a fülünkre hallgatunk, olyat is láthatunk, amire nincs testi szemünk. Egy távozó lélek hangokban hagy nyomot túlvilági útjának kezdetén, hangokban vetkezi le sorra maga mögött hagyott életét, hangokban veszíti el emlékeit s hangokban tűnik is el végül.

Claude Monet - Reggeli köd (1897)
Már kezdetben odaát vagyunk a távozóval. A parttól távolodik vele a csónak csendes, a vizet alig kavaró evezőcsapásokkal. A lélek már külön a testtől, de az élet még éteri lenyomatban is tovább lüktet.

A dallam egyszerű, visszafogott, tónusa még életteli: kürt szól. Nem akarok többet mondani róla, meg kell hallgatni, ahogy a kürt megszólal a másik kürt, a fagottok és a vonósok előterében. Élve, élőben.

(A darabot Ravel 1899-ben zongorára komponálta és csak 1910-ben hangszerelte át kamarazenekarra. Fuvola-, oboa-, klarinét-, fagottpár, két kürt, hárfa és vonósok.)

A távozó ugyanazt az utat járja be, mint mi, ahogy őt elengedjük. Ő minket vesztett el, mi őt. Ő az életét, mi a vele való életünket. Bele kell törődnie neki is, nekünk is. Csak nekünk ez könnyebb: mi felejtünk. Ő azonban emlékezik, mert az emlékeket emlékezve veszíti el, emlékszik arra, hogy mindent, ami fontos volt, elfelejtett.

(A G-dúr főtéma háromszor csendül fel a darabban. A két tagoló melléktéma az élet intenzitásának utórezgései, küzdelmek és szenvedélyek emlékei. Az első, h-moll közjátékban az egyszerű harmóniák fokozatosan dúsulnak, míg a szakasz végén hirtelen megszólal a darab egyetlen kemény disszonáns akkordja.)

Csak egy pillanat az egész, mint az orvosnál. Egy nyilallás, de már el is múlt s következik a megnyugvás, a fájdalommentes lebegés.

(A téma légiesebben, fuvolákon és klarinétokon tér vissza. Emiatt különösen erős a második, a g-moll közjáték kontrasztja. E rész hangkészletében, dallamvilágában és ritmikájában is a leggazdagabb és a legerőteljesebb.)

Emlékezve elveszíteni az emlékeinket. Még egyszer, nem egyszerűen elfelejteni őket, hanem átélni elmúlásukat azzal, hogy tudjuk, már egyetlenre sem emlékszünk. A szenvedélyek azonban nehezen adják meg maguk s a távozó sem mond le csak úgy róluk. Tartani, tartani mindent azon a hőfokon, ahol izzik, hogy legalább az elmúlt élet legintenzívebb pillanatai megmaradjanak. Még semmi sem veszett el.

Ám az erő kétszer is elfogy, a hangszerek kromatikus lépésekben szertartásos egyházi zárlatba omlanak. Ez maga a belenyugvás a visszavonhatatlanba. Nem akarok többet mondani róla, meg kell hallgatni, milyen szenvedély és tónus feszül egy ilyen könnyű zenekarban is. Élve, élőben.

(A téma harmadik repríze maga a megszabadulás, a teljes feloldódás. Fuvolák a magasban és végre a hegedűk is eljátsszák a dallamot. Már nem fáj semmi veszteség.)

S ekkor: vége. A távozó eltűnt. Ahogy azonban a retinán is megmarad az utókép, pedig már nincs is ott semmi, úgy sejteti még alakját valami bizonytalan a ködben. Ez már csak a burok, az utolsó szál ami még odaát is az élethez kötötte. Az élet formája, szerkezete, üres kerete. Most utolsóként ezt is hátrahagyja.

Alig rezdülő búcsúakkord. Nem akarok többet mondani róla, meg kell hallgatni, ahogy ez az üres kvint megszólal a fúvósokon, a vonósok és a hárfa üveghangjain. Élve, élőben.

Az utolsó nyom: hármashangzat, terc nélkül. Akkord, aminek hiányzik a szíve. A távozó csakis ezt vihette magával az odaáton is túlra.

Szegedi Tudományegyetem, Aula
Szeged, Dugonics tér 13.
2008. április 22. kedd 18.00 óra

Az SZTE ÁOK és az SZTE GYTK Öregdiák Szövetségének hangversenye.
Közreműködnek: Dr. Tarjányi János (zongora), Kovács Flóra (ének), Dr. Kopniczky Zsolt
(zongora), Dr. Erős Gábor (klarinét)
Műsor:
J. S. Bach: Ich hatte viel Bekümmernis
J. S. Bach: d-moll Praeludium és Fuga
J. S. Bach: fisz-moll Praeludium
Domenico Scarlatti: d-moll szonáta K 141, L 422
W. A. Mozart: Esz-dúr templomi szonáta
W. A. Mozart: A-dúr szonáta K. 300
H. Purcell: Részletek a Tündérkirálynő című operából
Emile Passani: Sérénité
F. Chopin: Desz-dúr Prelude op. 28. No. 15
F. Chopin: cisz-moll keringő op. 64. No. 2
F. Chopin: Esz-dúr Nocturne op. 9. No. 2
M. Ravel: Pavane
C. Debussy: A holdfényes éj
C. Debussy: Clair de lune

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Komolyzene Szerzők Kenéz László

Ajánlott bejegyzések:

  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal
  • Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek
  • A Pesti Vigadóban léphetnek fel a legtehetségesebb fiatal muzsikusok A Pesti Vigadóban léphetnek fel a legtehetségesebb fiatal muzsikusok

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/7826388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Ajánló