Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
2025. május 11. – Ferenc

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Torkon ragad a művészet

Torkon ragad a művészet

Hári Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 02. 26.
A világ hever a lábai előtt, mégis boldogtalan
2022-01-10 10:25:22

A világ művészlelkű Batman-rajongói egyesültek, az ötleteikből kovácsolt antológia viszont pont olyan

Véraláfutások nélkül
2021-11-09 10:45:40

A Maid erőteljes dráma, ami a párkapcsolati bántalmazás legnehezebben észrevehető, így sokak szerint nem is

A Bank nevet a végén
2021-10-18 08:00:00

Egy nagy malacperselynyi ronccsá inflálódott bankjegy kell ahhoz, hogy a játszótéri napközis játékok

Csak egy fakuló tetoválás emlékeztet a régi Amerikára
2021-09-29 10:26:54

A Stillwater fullasztóan pesszimista analízise szerint a nyugat többé már nem képes kommunikálni saját

további bejegyzések a szerzőtől »

Az Éjjeli féreg alkotója ezúttal a Netflixen próbálta kamatoztatni tehetségét, ám a Velvet Buzzsaw-t még a kiváló színészgárda sem tudja felemelni a középszerűség talajáról.

velvet2.jpg
velvet2.jpg

Dan Gilroy előző mozgóképe, A jogdoktor nem kavarta fel annyira a filmvilág állóvízét, mint az alkotó első íróként és rendezőként egyaránt jegyzett műve, a 2014-es Éjjeli féreg. Gilroy következő saját sztoriját a Netflixre szállította. A Velvet Buzzsaw február 1-jén tárult a legnépszerűbb streamingszolgáltató előfizetői elé, a főbb szerepekben azzal a Jake Gyllenhaallal és Rene Russóval, akik az Éjjeli féreg sikerében is kulcsszerepet játszottak. Ezúttal is kifogástalanul alakítanak, ráadásul még a mellékszerepeikben remekül helytálló Toni Collette és John Malkovich is támogatják őket, ám a produkció összképe sajnos mégsem tudja felépíteni azt a katarzist, amelyre Gilroy a sejtelmes és sajátos atmoszféra alapján érezhetően vágyott.

A kortárs művészet kontextusában játszódó Velvet Buzzsaw egy szintén remek direktor, Nicolas Winding Refn kevésbé elismert alkotására, a Neon démonra emlékeztet, amely egy hasonlóan elvont világot mutatott be, hiszen a modellkarrier útvesztőjében játszódik. Dan Gilroy, kollégájához hasonlóan, a horror és a thriller műfajok filmnyelvi jegyeit alkalmazza. Ezáltal kézzelfoghatóbbá teszi azt a szorongásra és frusztráltságra emlékeztető, kellemetlen érzést, amely a mainstreamhez szokott fogyasztót elfoghatja akkor, amikor a képzőművészet gyakran nehezen értelmezhető képviselőivel találkozik. Míg a Neon démon kannibalizmussal és nekrofíliával igyekezett egyedivé válni, addig a Velvet Buzzsaw cselekménye egy halott férfi lakásából előkerülő, nyomasztó hangulatot árasztó festménycsoport köré szerveződik. Az ördögi kisugárzással bíró művek alaposan felkavarják az elismert kritikus, Morf Vandewalt (Gyllenhaal) és a rideg galériatulajdonos, Rhodora Haze (Rene Russo) életét. Megmagyarázhatatlan gyilkosságok sorozata veszi kezdetét, és hamarosan egyértelművé válik, hogy az áldozatok mindegyike - ilyen vagy olyan módon - keresztezte a titokzatos műalkotások útját.

velvet.jpg
velvet.jpg

Dan Gilroy új rendezése nem csak emlékeztet, hanem néha már kétségbeejtően hasonlít Refn Neon démonjára. Pozitívumaiban és negatívumaiban egyaránt. A Velvet Buzzsaw az említett mozgóképre is jellemző, különleges, baljós hangulati világot épít, és szimbólumok egész tömkelegével dolgozik. Ám a kutya szintén ugyanott van elásva: a számos jelkép, képzőművészeti áthallás és kétértelmű párbeszéd mögött nehezen fedezhető fel a valódi mondanivaló, így annak puszta létezése is megkérdőjeleződik. Refn után Gilroy is megcsinálta a saját házidrámáját, amelynek lényegét és jelentőségét valószínűleg csak ő maga tudja teljes egészében értelmezni. A Rene Russo nyakára tetovált körfűrész konnotációja ugyanúgy takarásban marad, ahogy John Malkovich eltékozolt karakterének homályos gondolatai sem tisztulnak le, mielőtt ránk köszönne a stáblista.

Mindezek után a mezei nézőnek egy félig átadott üzenetekkel és üresjáratokkal teletűzdelt, misztikus horror marad, ezzel kell beérnie. És habár Gilroy az öntudatra ébredő művészet által elkövetett brutális gyilkosságokat hatásosan, kreatív naturalizmussal tálalja, az eredetiség hiányzik a receptből. Rá kell jönnünk, hogy végső soron ez is csak egy tucat-rémfilm, amelyben életre kelnek és áldozatokat szednek olyan tárgyak, amelyeknek a józan ész határain belül nem lenne szabad így tenniük. Láttuk már ezt a koncepciót játékbabákkal (Gyerekjáték, Annabelle) tükrökkel (Into the Mirror) és liftekkel (Gyilkos felvonó) is. A különbség ezúttal annyi, hogy Dan Gilroy a sablonos gyilokfilm egyszerűségét jó adag kétes, megfoghatatlan mögöttes tartalommal próbálja leplezni.

Mondazonáltal remélem, hogy nem csupán parasztvakításról van szó, és idővel a rendező vagy egy szemfüles filmesztéta feltárja a Velvet Buzzsaw valódi mondanivalóját. Mert jelen állás szerint ez az alkotás a minőségi szórakozásra vágyó filmrajongót abba a tanácstalanságba kényszeríti, amely a multiplex mozikba járó embert keríti hatalmába, miután megnézett egy modern művészeti kiállítást.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Kritika Netflix Hollywoodi filmipar Velvet Buzzsaw

Ajánlott bejegyzések:

  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege Meditatív utazás – A PÁN – A belső sziget igazi filmművészeti csemege

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/14604404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Ajánló